Image

Toneelgroep WIK, door de jaren heen

Ongelooflijk veel dank aan alle huidige en gewezen medewerkers van WIK.

1 september 1945 is de start van een bloeiende culturele geschiedenis op onze gemeente De Klinge.

Niemand kon voorzien dat deze vereniging, met heel wat tegenslagen gedurende al die jaren, zou uitgroeien tot een vaste waarde voor de bevolking.

Image

Onze vereniging heeft ook veel verdiensten gedaan als culturele vereniging:

  • Onze vereniging werkte mee aan de oprichting van het Parochiehuis en speelde in heel de regio (zowel in Vlaanderen als Zeeuws-Vlaanderen) om geld in het bakje te krijgen voor de bouw van het Parochiehuis.

  • Onze vereniging stond mee aan de wieg van de Gemeentelijke Culturele Raad

  • Onze vereniging mag zich “Koninklijk” noemen opdat ze blijk heeft gegeven van een bruisend verenigingsleven en dit nog lange jaren wil doen op onze kleine gemeente.

  • WIK was ook actief in het massaspel “Tempus”. Heel wat leden speelden daar in mee.

  • Uit de leden van de toenmalige Raad van Elf en de leden van de toneelvereniging “Willen is Kunnen” ontstond folkloregroep “De Klomp-De Klinge V.Z.W.” in 1976.

Elke periode van WIK heeft zijn eigen verhaal. Bij de start was het, op sommige plaatsen, nog verboden om met mannen en vrouwen tegelijk het toneel op te gaan. Albert De Caluwé heeft nog, als vrouw verkleed, een vrouwenrol moeten spelen…

Petrus Maes moest in Velzeke al spelend het brandende theaterdoek blussen…

Gustaaf Megroedt speelde het klaar om op te komen zonder snor, terwijl alle volgende spreuken over die snor gingen…

De technische ploeg gelukte er ooit in een accordeon te laten spelen die in de zetel lag… Een taart die bestemd was voor het gezicht van een speler ging er rakelings naast en belande door het open raam achter de coulissen…

Decors waren in het begin geschilderde doeken met huizen, bomen en vergezichten waaraan Rudolf en Jan De Wolf zich konden uitleven in de schilderkunst.

De oprichting van het Parochiehuis was een welgekomen zaal voor onze toneelvereniging. Voordien speelden we in het Oud Patronaat (Zaal Rerum Novarum, Klingedorp), Zaal Fons Van Immerseel(Kieldrechtstraat) en zaal Van Dyck (Heidestraat). Vele repetities gingen door in de café van Jozef Pauwels (Sint- Gillisstraat).

Bij de start van WIK werd steeds samengewerkt met de muziekmaatschappij Sint-Cecilia. Na de muzikale gedeelten moesten telkens de decors nog worden opgebouwd.

Nu 80 jaar later in 2025 mogen we toch nog steeds zeggen dat WIK opbloeit en bruist van enthousiaste acteurs en actrices.

Dank aan allen die gedurende al deze jaren hun steentje hebben bijgedragen tot wat vandaag WIK is geworden.

Image
Image
Image
Image